Angelina Jolie Dilarang Syuting di Bosnia

Angelina Jolie Dilarang Syuting di Bosnia

Angelina Jolie (Angelina Jolie Voight lahir, 4 Jun 1975) adalah seorang pelakon Amerika. Dia telah mendapatkan Academy Award, dua Screen Actors Guild Awards, dan tiga Golden Globe Awards.

Jolie mempromosikan kemanusiaan, dan terkenal kerana karyanya dengan pelarian sebagai Goodwill Ambassador untuk Suruhanjaya Tinggi PBB untuk Pengungsi (UNHCR). Dia telah dikutip sebagai salah satu orang di dunia yang paling menarik, serta dunia “paling indah” wanita, tajuk yang dia telah mendapat perhatian besar media.

Walaupun dia membuat debut layar dia sebagai seorang anak bersama ayahnya Jon Voight dalam filem 1982 Lookin ‘to Get Out, kerjaya Jolie bertindak mulai dalam satu dekad kemudian sungguh-sungguh dengan anggaran rendah pengeluaran Cyborg 2 (1993).

peranan utama pertama-Nya di film utamanya adalah dalam Hacker (1995). Dia membintangi filem biografi kritis yang diakui George Wallace (1997) dan Gia (1998), dan memenangi Academy Award untuk Aktris Pendukung Terbaik untuk penampilannya dalam drama Girl, Interrupted (1999).

Jolie mencapai kemasyhuran yang lebih luas selepas peranannya sebagai pahlawan video game Lara Croft dalam Lara Croft: Tomb Raider (2001), dan sejak itu telah menetapkan dirinya sebagai salah satu aktris paling terkenal dan bayaran tertinggi di Hollywood.

Dia telah. nya terbesar komersil kejayaan dengan komedi-aksi Mr & Mrs Smith (2005) dan filem animasi Kung Fu Panda (2008).
Bercerai dari pelakon Jonny Lee Miller dan Billy Bob Thornton, Jolie saat ini tinggal dengan pelakon Brad Pitt, dalam sebuah hubungan yang telah menarik perhatian dunia media. Jolie dan Pitt mempunyai tiga anak angkat, Maddox, Pax, dan Zahara, serta tiga anak kandung, Shiloh, Knox, dan Vivienne.


Awal kehidupan dan keluarga

Lahir di Los Angeles, California, Jolie adalah puteri dari pelakon Jon Voight dan Marcheline Bertrand. Dia adalah keponakan dari Cip Taylor, adik James Haven dan anak baptis dari Jacqueline Bisset dan Maximilian Schell.

Dari sisi ayahnya, Jolie adalah keturunan Slovakia dan Jerman,] dan di sisi ibunya ia adalah Perancis Kanada dan dikatakan Iroquois bahagian. Bertrand Namun, Voight telah mendakwa adalah ” tidak serius Iroquois “, dan mereka hanya mengatakan untuk meningkatkan latar belakang eksotis bekas isterinya itu.

Setelah pemisahan orangtuanya pada tahun 1976, Jolie dan saudara laki-lakinya dibesarkan oleh ibu mereka, yang meninggalkan cita-cita aktingnya dan berpindah dengan mereka untuk Palisades, New York.

Sebagai seorang anak, Jolie secara teratur melihat filem dengan ibunya dan kemudian menjelaskan bahawa ini telah menjadi sumber inspirasi minatnya dalam bertindak;. dia tidak dipengaruhi oleh ayahnya.

Ketika dia berumur sebelas tahun, keluarganya berpindah kembali ke Los Angeles dan Jolie memutuskan dia ingin bertindak dan berdaftar di Institut Teater Lee Strasberg , di mana ia dilatih selama dua tahun dan muncul dalam beberapa peringkat pengeluaran.

Pemerintah Bosnia akhirnya membatalkan izin untuk Angelina Jolie yang akan melakukan pengambilan adegan untuk film terbarunya di negeri Balkan itu.

Rencananya, pengambilan adegan akan dilakukan pada November mendatang. Jolie yang bertindak sebagai produser dan sutradara sebelumnya sudah mengambil gambar di Budapest, Hongaria.

Pemerintah Bosnia telah menerima masukan dari aktivis perempuan Bosnia mengenai skenario film berlatar perang Bosnia dan Serbia pada 1992 hingga 1995 itu.

Seperti diketahui, film itu bercerita tentang kisah percintaan antara perempuan Bosnia dengan pria Serbia. Sebuah ironi di mana kedua negara sedang terlibat perang bernuansa SARA. Sekira 100.000 warga Bosnia tewas dibantai dalam perang tidak seimbang itu.

Jolie mengatakan filmnya tidak akan menyerempet pada isu politik, namun hanya menonjolkan sisi kemanusiaan. Jolie juga berdalih perempuan Bosnia di filmnya lebih ditonjolkan sebagai korban perang.

Alasan itu yang justru dikritisi aktivis perempuan Bosnia, Bakira Hasecic di harian Bosnia Oslobodjenje.

“Dalam film ini, seorang korban justru jatuh cinta dengan pria yang sebenarnya malah menyiksa dia,” ujar Bakira yang juga Presiden Assosiasi Perempuan Korban Perang, yang dikutip Reuters, Jumat (15/10/2010).

Bakira juga mengemukakan, berdasarkan isi skenario yang dia ketahui, film tersebut bisa mengaburkan fakta yang sebenarnya terjadi di kamp-kamp tahanan perang perempuan Bosnia.

Menteri Budaya dan Olahraga Bosnia-Croatia Gavrilo Grahovac sudah mengeluarkan pembatalan izin tersebut.

“Permintaan izin syuting tidak disertai dengan naskah skenario dan ini tidak sesuai dengan hukum. Gavrilo Grahovac memutuskan untuk membatalkan izin,” demikian bunyi pernyataan kementerian.

Jolie Dilarang, Jolie Dilarang foto, Jolie Dilarang web, Jolie Dilarang info, Jolie Dilarang maklumat, Jolie Dilarang hiburan, Jolie Dilarang misteri, Jolie Dilarang berita, Jolie Dilarang filem, Jolie Dilarang  malaysia, Jolie Dilarang kawan, Jolie Dilarang artis, Jolie Dilarang bf1