Kerjaya Luna Maya Hancur Sekelip Mata

Kerjaya Luna Maya Hancur Sekelip Mata

Luna Maya Sugeng (lahir di Seremban, Kuala Lumpur, Ogos 26, 1983) adalah seorang pelakon opera sabun Indonesia, dan film layar besar yang memulakan kerjayanya sebagai model iklan dan catwalk.

Kerjaya

Sugeng memulakan kerjayanya sebagai model. Dia terjun ke dunia film pada tahun 2004 dengan peranan penyokong dalam filem 30 Hari Mencari Cinta (30 Hari Mencari Cinta).

Dalam filem itu, ia bertindak sebagai Barbara, seorang gadis cantik dan seksi yang menjadi impian lelaki. Ini adalah yang pertama dari peranannya sebagai seorang antagonis. Setelah itu ia muncul dalam filem Brownies tahun 2005.

Dalam filem yang diarahkan oleh Hanung Bramantyo, dia juga tampil dalam peranan penyokong. Sugeng peranan pertama sebagai tokoh utama adalah sebagai Mina dalam Bangsal 13 (13 Ward) pada tahun yang sama.

nama Sugeng semakin melambung hiburan Indonesia, setelah ia memainkan peranan dalam filem Cinta Silver Cinta Silver dan menjadi romantis berkaitan dengan Ariel, vokalis dari band, Peterpan.

Setelah Cinta Silver, Sugeng muncul dalam Ruangan (filem), mana aktingnya diganjar beberapa pencalonan anugerah filem kebangsaan dan Festival Filem Indonesia.

Selain filem, ia juga bertindak dalam opera sabun, sering dikenali sebagai sinetron. Beberapa sinetron yang dia bermain dalam film itu, antara lain, Dan, Kau Dan Feat, Ada Cinta, Rahasiaku, Anggun (opera sabun), Cahaya Surga, Sujudku, Yasmin, Dewi, Astro Nusantara, dan Akhir Cinta.

KES video lucah yang melibatkan Luna Maya memberi impak yang sangat besar terhadap kerjaya artis cantik ini.

Sejak video tersebut tersebar ia sangat memberi kesan negatif kepada kontrak-kontrak yang melibatkan pekerjaan kekasih Ariel ini. Malah beberapa kontrak iklan Luna Maya dibatalkan tanpa sebarang budi bicara.

Sebelum kes video lucah tersebar, Luna Maya merupakan antara artis yang paling laris sebagai model iklan, pengacara tv dan juga bintang filem. Beberapa produk ternama pernah menjadikan wajah cantiknya sebagai jurucakap kepada produk mereka seperti XL, Lux dan juga Toshiba.

Selain menjadi bintang iklan, Luna juga dikenali dengan program televisyen popular Indonesia berjudul Dahsyat dengan bayaran yang agak lumayan.

Bukan itu sahaja, Luna juga sibuk menjadi sibuk mendapat tawaran di program-program televisyen lain seperti The Promotor dan sebagainya. Manakala dia juga terpilih menerajui beberapa buah filem sepanjang tahun lalu.

Namun begitu, apabila video lucahnya dan Ariel mula tersebar dan sampai ke pihak berkuasa, kerjaya jelitawan ini mulai merundum.

Beberapa produk iklan yang menggunakan wajahnya telah menamatkan kontrak secara serta merta. Manakala program Dahsyat turut menyingkirkan Luna dan menggantikannya dengan Astrid Tiar. Pihak produksi program itu mengambil keputusan selepas Luna menjadi disahkan menjadi tertuduh dalam kes tersebut.

Kini, wajah Luna memang sudah jarang keluar di kaca tv melainkan berita tentang perkembangan kes tersebut yang juga melibatkan pengacara tv, Cut Tari.

Sebelum ini, ada khabar menyatakan Luna Maya bakal keluar dengan single terbarunya yang berjudul Tak Bisa Bersamamu ciptaan Pasha Ungu. Video klip lagu ini sudah dibuat dan diarahkan oleh penyanyi Tompi. Tetapi malangnya ia tidak diterima oleh mana-mana stesen televisyen Indonesia.

Banyak perubahan yang terjadi pada Luna Maya sejak kes video itu terjadi bukan sahaja menjadi bahan utama media Indonesia malah media dari luar negara.

Melalui rakaman terbaru Luna ketika ketika hadir untuk penyiasatan oleh pihak berkuasa, dia kelihatan lebih kurus dan tidak bermaya seperti selalu. Wajahnya juga kelihatan pucat tanpa sebarang solekan.

Luna Maya, Luna Maya foto, Luna Maya web, Luna Maya info, Luna Maya maklumat, Luna Maya hiburan, Luna Maya misteri, Luna Maya berita, Luna Maya bio, Luna Maya malaysia, Luna Maya kawan, Luna Maya artis, Luna Maya bf1, Luna Maya model,Luna Maya dunia